Facebook heeft vandaag haar promotie policy aangepast. Vanaf nu is het mogelijk om promoties rechtstreeks vanuit je Facebook pagina te doen, zonder tussenkomst van een Facebook tab. De reden voor de policy change: voor kleine bedrijven is de ontwikkeling van een Facebook tab een kostbare investering. Door de policy aan te passen, kunnen dus ook kleinere bedrijven promoties doen (en het geld dat voorheen aan een stap besteed werd, besteden aan Facebook advertising).
Je mag nu op Facebook een ‘inzending’ accepteren door:
- De gebruiker te laten liken of laten reageren op een pagina bericht
- De gebruiker te laten reageren via een prive bericht naar de pagina (rechtsbovenin de bedrijfspagina)
Echter is dit geen vrijbrief voor de Like & Share acties. Facebook meldt daarover het volgende:
As before, however, businesses cannot administer promotions on personal Timelines.
Dit betekent dat de Like & SHARE acties nog steeds niet zijn toegestaan. Het share gedeelte gaat namelijk naar de persoonlijke tijdlijn en dat is dus nog steeds verboden.
Wanneer doe je nou nog een promotie via een Facebook tab?
Wanneer doe je nu een directe promotie vanuit je Faceebook pagina, en wanneer doe je het via een Facebook tab? We zetten de voor- en nadelen even tegenover elkaar uit. Maak daarna een weloverwogen keuze aan de hand van de eisen en wensen van jouw organisatie.
De voordelen van een directe pagina promotie
Voordelen | Pagina | Tab |
---|---|---|
Tijdsinvestering | Alleen een Facebook post nodig | Facebook post + ontwikkeling Facebook tab |
Viraliteit | Automatisch, aangezien een like mogelijk als story in het nieuwsoverzicht van vrienden verschijnt | Afhankelijk of er een feedbackloop naar timeline wordt gemaakt of niet |
Technische kennis | Niet nodig | Webdeveloper nodig met kennis van front-end en back-end development |
Hosting platform | Niet nodig | Hosting met geldig SSL certificaat nodig en tab publishing nodig. Ook op te lossen met dedicated Facebook tab CMS zoals Shortstack, Buddymedia of NordSocial |
Al met al kun je zeggen dat de complexiteit voor het starten van een promotie significant is afgenomen, waardoor een promotie makkelijker en sneller te starten is. Echter kleven er ook een aantal nadelen aan, die je in overweging dient te nemen voordat je een promotie start.
De nadelen van een directe pagina promotie
Nadelen | Pagina | Tab |
---|---|---|
Kiezen winnaar | Niet geautomatiseerd mogelijk | Eerlijk een winnaar kunnen laten kiezen door het systeem |
Algemene voorwaarden | niet mogelijk, tenzij je het in het Facebook bericht plaatst | kunnen worden opgenomen in de actie en als checkbox worden aangevinkt bij deelname |
Gegevensverzameling | niet mogelijk | Mogelijk om mailadres, Facebook ID (FB retargetting) en andere waardevolle gegevens uit te vragen en op de slaan in eigen database |
Creatieve vrijheid | Alleen tekstbericht + afbeelding/video | Interactieve applicaties mogelijk waarin tekst, afbeeldingen en video worden gecombineerd tot een gebruikerservaring in de huisstijl van je merk. |
Als je als merk dus de creatieve vrijheid wil houden, een gebruikerservaring in de huisstijl van je merk wil bieden, waardevolle gebruikersdata wil verzamelen, de gebruiker de actievoorwaarden wil laten accepteren is een Facebook tab jouw keuze. Zijn bovenstaande speerpunten niet belangrijk? Kies dan zeker van een simpele promotie en bespaar je de tijd!
Lees ook Facebook’s blogartikel over de beleidsverandering voor Facebook promoties
Goed overzicht, Bobby. Echter voor ondergetekende – die jarenlang bewust Facebook heeft gemeden – zware kost. Zeker als het gaat om klanten van mijn reclamebureau een goed advies te geven m.b.t. commerciële marcom acties. Heb je zin en tijd om van gedachten te wisselen over een vorm van samenwerking? Je hebt mijn contactgegevens. Met warme groet uit Middelburg, Aart Cramer. Volgende week ben ik weer in Nuenen.
PS. Leuke site: sealove.nl