Net zoals kinderen moeten ook volwassenen hun aandacht verdelen over een groeiend aantal contactpunten met merken, familie, vrienden en andere relaties. Bedrijven moeten steeds meer moeite doen om contact te leggen en om die contacten vervolgens te onderhouden. In de economie van vandaag is er informatie in overvloed en dus zul je de aandacht niet alleen moeten vragen, maar vooral moeten verdienen.

Hoe kan het dat een kind spijbelt op school, maar vervolgens wel vrijwillig urenlang gaat gamen als het thuiskomt?

De gaming industrie weet als geen ander nieuwe gebruikers te werven, vast te houden en groeit al jaren als kool. Zo spelen veel kinderen voordat ze 19 jaar zijn bijvoorbeeld meer dan 10.000 uren games, maar halen maar nauwelijks de verplichte aanwezigheid op school van 10.000 uren. Dat terwijl niemand hen verplicht om te gamen. Ze gamen geheel vrijwillig. Hoe kan dat?

Het verschil zit ‘m in de manier waarop games je constant feedback geven, je direct belonen voor goede acties en je blijven uitdagen om nieuwe doelen te behalen. Doelen die uitdagend, maar haalbaar zijn.

Jouw bedrijf heeft een website vol informatie, maar pas je ook principes toe uit de gaming industrie toe waardoor je meer nieuwe klanten werft en bestaande klanten beter kan binden?

Op 1 april start voor de tweede keer het gratis lesprogramma Gamification aangeboden door de Universiteit van Pensylvania, waarin je de basistechnieken van Gamification kan leren. Ik zal het programma wederom volgen. Wil je ook gamification effectief leren toepassen en playcepts gaan ontwikkelen? Geef je dan op via Coursera Gamification Course.